Unia Europejska- fakty i mity
REALIZACJA ZADANIA: "Sprawdź wiedzę o wyborach i Parlamencie Europejskim"
Przygotowania
Tydzień przed zaplanowaną na 23 maja symulacją wyborczą przystąpiliśmy do badania opinii publicznej w naszym najbliższym środowisku. Chcieliśmy sprawdzić, co na temat Unii Europejskiej, jej instytucji, wyborów europejskich wiedzą nasi szkolni koledzy i koleżanki, ale także nasi najbliżsi, rodzice, dziadkowie itp. Pytania kierowaliśmy także do mieszkańców naszych miejscowości, kuracjuszy, turystów. W tę część projektu zaangażowaliśmy dodatkowo naszych szkolnych kolegów i koleżanki spoza zespołu- 20 osób. To one w grupach liczących od 2 do 6 osób, przeprowadzały badania sondażowe w formie ankiet i sondaży ulicznych. Kilka zespołów opracowało ankiety z wykorzystaniem platform internetowych. Cały czas mogliśmy liczyć na wsparcie naszej koordynatorki oraz kolegów i koleżanek bardziej wprawionych w wykorzystywaniu technologii IT. Opracowaliśmy także z wykorzystaniem platformy Kahoot quiz sprawdzający wiedzę ogólną na temat funkcjonowania Unii Europejskiej, który przeprowadzaliśmy na godzinach wychowawczych w klasach , po uprzednim uzyskaniu zgody dyrekcji szkoły. Informacje niezbędne do opracowania ankiet i pytań sondażowych czerpaliśmy m.in. ze stron internetowych instytucji UE np. europa.eu, tymrazemglosuje.eu
Przeprowadzenie sondażu
Jak już wspomniano, część badań sondażowych przeprowadziliśmy w szkole ok. 45%, a część poza szkołą, w rodzinach, na terenie miejsca zamieszkania. W 3 przypadkach były to badania ankietowe za pomocą platform internetowych. W dwu przypadkach były to sondaże uliczne, z których autorzy sporządzili nagrania udostępnione w sieci. Linki do materiałów w sieci:
https://forms.gle/e75aFrPRuwKF4Roi8
https://drive.google.com/open?id=1f_mTedLJTgAnfEA5i9elxf_SQp-eYr5R
https://drive.google.com/file/d/1J9GpiMpXZjh1NThawj--Uz6-5Lox0PKF/view
Najczęściej zadawane w ankietach czy sondażach pytania dotyczyły instytucji Unii Europejskiej, zasad oraz bieżącego jej funkcjonowania. W jednej z ankiet pojawiły się także pytania dotyczące korzyści jakie przynosi Polsce członkostwo w UE, skali otrzymanej dotąd pomocy finansowej . W sondażach ulicznych pytano także badanych o decyzje dotyczące udziału w wyborach europejskich: dlaczego są tak ważne, czy i z jakich powodów badany weźmie bądź nie weźmie w nich udziału.
Wyzwaniem było zadanie przeprowadzenia badań wśród jak najszerszej i zróżnicowanej grupy osób. W tak krótkim czasie, tydzień!, udało się nam to w przypadku aż 491 osób! Około 240 uczestniczyło jednocześnie w lekcjach o Parlamencie Europejskim, nasz quiz na Kahoot był podsumowaniem tej lekcji i sprawdzeniem wiedzy o UE i wyborach europejskich. Pozostałe 251 osób to pozostali uczestnicy naszych działań sondażowych. Wśród nich znaleźli się mieszkańcy naszych miejscowości, ale także np. studenci Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie a to ,dzięki pomocy starszego brata jednej z ankieterekJ
Wyzwaniem były także rozmaite reakcje osób badanych. Od żywego zainteresowania, aktywnego włączania się w rozmowę, po jawna niechęć czy nawet agresję. Zdecydowanie największa popularnością, jeśli chodzi o formę badania opinii publicznej, cieszyły się ankiety internetowe. Jak napisał Patryk, autor jednej z takich ankiet, już 10 minut po jej opublikowaniu zalogowało się prawie 50 osób!
Wyniki sondażu
Mimo ogólnie pozytywnego odbioru naszych działań ze strony otoczenia, czyli uczestników naszych sondaży, trzeba stwierdzić, że zarówno poziom wiedzy o Unii Europejskiej , różnych aspektach naszego członkostwa w UE, jak i deklarowanego zaangażowania w nadchodzące wybory europejskie są , niestety, bardzo przeciętne. Można nawet stwierdzić, że nasi rodacy mają wobec Unii wielkie oczekiwania. Cieszą się z osiągnięć, wielkości otrzymywanej pomocy finansowej. Natomiast dużo mniejszy entuzjazm okazują w kwestiach wzajemnej pomocy, solidarności . To pokazuje , jak bardzo potrzebne są wszelkie inicjatywy promujące idee, wartości europejskie i konieczność obywatelskiego zaangażowania oraz edukacja w szkole.
Brak dodanych komentarzy.
Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś