Każdy głos ma siłę.
REALIZACJA ZADANIA: "Zorganizuj kampanię profrekwencyjną"
Przygotowania
Przygotowanie do akcji profrekwancyjnej obejmowało
- Grupa uczennic organizująca symulację wyborów opracowała materiały dotyczące działalności, roli Parlamentu Unii Europejskie. Treści dotyczyły również analizy frekwencji wyborczej i znaczenia samych wyborów.
- Działania skierowane były do społeczności szkolnej Zespołu Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Sochaczewie.
- Grupa przygotowująca materiały rozdzieliła role - każdy miał przygotować ok. trzy minutowe wystąpienie na wskazany temat.
- Rozdział zadań, plan prezentacji dla klas, upowszechniane treści opracowane zostały na zajęciach dodatkowych odbywających się pod kierunkiem nauczyciela opiekuna. Za zgodą Dyrekcji szkoły opracowano na podstawie planu lekcji i praktyk harmonogram spotkań grupy z młodzieżą.
Przeprowadzenie kampanii
- Termin zaplanowanych działań obejmował tydzień poprzedzający datę (22 maja 2019 roku) symulacji wyborów.
- Na korytarzach szkolnych umieszczono plakaty otrzymane z Centrum Edukacji Obywatelskiej.
- Działania realizowane były na terenie Zespołu Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Sochaczewie. Na lekcjach wychowawczych, wiedzy o społeczeństwie, po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem prowadzącym. Dziewczęta przez 10-15 minut prezentowały przygotowany materiał.
- Omawiano skład Parlamentu Unii Europejskiej, liczbę eurodeputowanych reprezentujących społeczeństwo Unii Europejskiej. Frakcje zrzeszające posłów i kryteria programowe na podstawie których zostały one utworzone.
- Młodzież poznając rolę Parlamentu Unii Europejskiej uświadamiała sobie jego znaczenie dla tworzenia w Polsce prawa, podkreślając funkcję legislacyjną. Przedstawiano zasady pracy w komisjach oraz podczas sesji plenarnych.
- Ukazano rolę przewodniczącego Parlamentu.
- Scharakteryzowano funkcję kontrolną, legislacyjną i kreacyjną Parlamentu Unii Europejskiej.
- Reakcje słuchaczy były różne, ale gdy pojawiały się informacje o frekwencji w poprzednich wyborach młodzież reagowała zdziwieniem. Pojawiały się również pytania dotyczące treści umieszczonych na materiałach otrzymanych z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Pozytywną reakcją słuchaczy były pytania pojawiające się podczas spotkań.
- Wyzwaniem było dotarcie do każdego ucznia szkoły. W placówce w trwały matury ustne i pisemne, część nauczycieli była oddelegowana do innej placówki na egzaminy, część młodzieży miała praktyki.
Lekcja o Parlamencie Europejskim
Lekcje przeprowadzone zostały w tygodniu poprzedzającym wybory czyli 26 maja 2019 roku. Wykorzystano scenariusze :
- Jak obywatele mogą wpływać na działanie Parlamentu Unii Europejskiej?
- Czym zajmuje się Parlament Unii Europejskiej?
- Lekcje odbyły się w ramach przedmiotu wiedza o społeczeństwie w dwóch klasach pierwszych i drugiej Liceum Ogólnokształcącego.
- Wzięło udział ok.100 uczniów.
Rezultaty
Podczas trwania całej kampanii profrekwencyjnej udało dotrzeć się do wszystkich klas przebywających w szkole ( klasy trzecie Technikum odbywały miesięczne praktyki poza terenem szkoły). Jednocześnie informacje docierały także do nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkoły, którzy wykazywali duże zainteresowanie podjętymi działaniami. Chętnie korzystano z aplikacji Latarnik Wyborczy.
Podczas organizacji kolejnej kampanii chcemy zmienić długość trwania działań, obecne odbywały się w gorącym okresie pracy szkoły, czyli egzaminy maturalne i praktyki. Chcielibyśmy rozszerzyć działania np. organizując grę terenową dotyczącą historii parlamentaryzmu, praw wyborczych.
Jednocześnie kampanię profrekwencyjną uczniowie mogliby przeprowadzić w swoich społecznościach lokalnych, podkreślając znaczenie głosowania.
Brak dodanych komentarzy.
Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś