Twój głos-Twój wybór!

REALIZACJA ZADANIA: "Zorganizuj kampanię profrekwencyjną"

Dodano: 22.05.2019

PUNKTY: 0

0

0

Przygotowania

Zaplanowaliśmy dwa działania w ramach kampanii profrekwencyjnej: przeprowadzenie lekcji informacyjnych o działalności Parlamentu Europejskiego oraz przygotowanie fotoreportażu pod tytułem „Wind of change- Moja Mała Ojczyzna z perspektywy 15 lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej”. Chcieliśmy zachęcić do udziału w wyborach naszych  „Nieprzekonanych”  pełnoletnich licealistów, a także tych niepełnoletnich, a poprzez nich najbliższe otoczenie: sąsiadów, znajomych, rodziców, dziadków czy starsze rodzeństwo. Chcieliśmy im uzmysłowić, jaka wagę maja te wybory: 5 najbliższych lat będzie miało kolosalny wpływ na nasze życie. Mieszkamy w różnych miejscowościach , gminach, 5 różnych powiatach województwa świętokrzyskiego, dlatego podzieliliśmy się na zespoły zadaniowe według klucza- miejsce zamieszkania. Pozyskaliśmy też do współpracy uczniów z różnych klas.  Nasz fotoreportaż miał mieć formę kolażu. Chcieliśmy pokazać , jak wiele zmieniło się w naszym najbliższym otoczeniu dzięki wsparciu funduszy europejskich . Wsparcia udzielili rodzice i znajomi, poszukujący np. archiwalnych zdjęć różnych miejsc i obiektów  sprzed naszej akcesji do UE . Chcieliśmy urozmaicić nieco  nasze lekcje o PE, dlatego zdecydowaliśmy się na wykorzystanie gry dydaktycznej „Legislator”, którą udostępniła nam nasza koordynatorka oraz zastosowanie wszechobecnych telefonów komórkowych. Grupa zaawansowanych informatycznie uczniów przygotowała na platformie internetowej krótki quiz- test  wiedzy  o UE i Parlamencie Europejskim.

Przeprowadzenie kampanii

Nasze działania realizowaliśmy w tygodniu poprzedzających zaplanowane głosowanie tj. 14-22.05. i realizowaliśmy je równolegle. Część uczniów przygotowywała w terenie dokumentację pod potrzeby fotoreportażu. Poszukiwała  sfinansowanych z funduszy europejskich inwestycji , które znacząco zmieniły na lepsze jakość naszego życia. Nie było to trudne, bo takie inwestycje realizowano i realizuje się w dalszym ciągu w każdym powiecie, gminie, sołectwie. To infrastruktura wodno-kanalizacyjna, gazowa, drogi lokalne, remonty szkół czy budynków użyteczności publicznej, boiska tzw. orliki (np. Rytwiany, Czarnocin, Busko, Cieszkowy), kryte baseny (np. Stopnica), rewitalizowane parki i ulice czy nowoczesne obiekty sanatoryjne- dwa znane uzdrowiska: Busko- Zdrój i Solec- Zdrój, renowacja historycznych, zabytkowych budowli (np. Wiślica, zespół poklasztorny w Stopnicy). Zaskoczyła nas pozytywnie skala zmian , nie byliśmy ich świadomi, bo urodziliśmy się zaledwie kilka lat przed nasza akcesja do UE, ale i zadziwił krytyczny stosunek niektórych mieszkańców, wręcz niechęć okazywana unijnym instytucjom. Większość nas mieszka na terenach wiejskich, a te skorzystały ze środków unijnych najwięcej: inwestycje, dopłaty. Zaczęliśmy się więc zastanawiać, skąd się bierze to niezadowolenie i krytycyzm. 

W tym samym czasie druga grupa przygotowywała i przeprowadzała zajęcia edukacyjnie. Przeprowadziliśmy 7 takich lekcji. Częściowo samodzielnie, częściowo wspomagani przez nasza nauczycielkę Wiedzy o Społeczeństwie. Bardzo ciekawe okazały się zajęcia z wykorzystaniem gry dydaktycznej "Legislator" oraz nasz pomysł na internetowy quiz na platformie Kahoot. Ta forma utrwalenia wiedzy cieszyła się sporą popularnością, więc zadbaliśmy także o nagrody dla zwycięzców. Przygotowując się do lekcji, gry i naszego internetowego quizu sami musieliśmy ogarnąć sporą dawkę wiedzy oraz opanować sprawy techniczne. Na szczęście obyło się bez wpadek.

Lekcja o Parlamencie Europejskim

Wybraliśmy scenariusz „Czym zajmuje się Parlament Europejski? Dlaczego? Bo wydał nam się najbardziej przystępny i przydatny przed nadchodzącym głosowaniem. Chcieliśmy pokazać koleżankom i kolegom czym jest ta instytucja, ale także uświadomić im, jak ważną role prawodawcza pełni , jak skomplikowany i wieloetapowy jest to proces w porównaniu ze ścieżką legislacyjną w naszym Sejmie. Skorzystaliśmy z infografik i danych statystycznych ze stron internetowych m.in.PE, Komisji Europejskiej. Niesamowitą przygodą było wcielenie się w rolę eurodeputowanych uchwalających  kluczowe dla obywateli dyrektywy unijne. Świetna okazja do powtórki informacji i do ćwiczenia umiejętności debaty, komunikacji, perswazji. Grupa 4 uczniów kasy pierwszej przeprowadziła łącznie 7 lekcji, w których wzięło udział 240 uczniów i uczennic.

Rezultaty

Włączyliśmy do działania ok. 270 osób. Spora grupa ok.30 zaangażowała się w przygotowanie fotoreportażu. Jesteśmy z tego zadowoleni. Bardzo podobały się naszym kolegom i koleżankom zajęcia interaktywne: gra oraz nasz internetowy quiz. Była wesoła, żywa atmosfera, ale także refleksja. Debatowaliśmy i głosowaliśmy nad unijnym prawem- dyrektywami dotykającymi kluczowych problemów globalnego społeczeństwa np. dyrektywa chipowa: wybór między inwigilacją a potrzeba zwiększenia poczucia bezpieczeństwa. W przyszłej kampanii postawimy na takie formy działania: interaktywne, aktywizujące. Może jakiś happening lub performance?

Galeria zdjęć


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś