Kampania profrekwencyjna
REALIZACJA ZADANIA: "Zorganizuj kampanię profrekwencyjną"
Przygotowania
Działania nasze skierowaliśmy do uczniów trzecich klas gimnazjum i klas ósmych szkół podstawowych. Zaplanowaliśmy nasze działania na dzień 17 maja 2019 r. Jest to dzień, w którym w naszej szkole - Zespole Szkół Inżynierii Środowiska i Usług im . Mikołaja Kopernika w Elblągu odbędą się Drzwi Otwarte. Do szkoły przyjdą nie tylko uczniowie ale też ich rodzice, nauczyciele. Zaplanowaliśmy przeprowadzić happening. Ma on polegać na tym, że uczestnicy zabawy otrzymają małe kolorowe, samoprzylepne karteczki, które będą musieli przykleić w odpowiednim miejscu na przygotowanych planszach. Efektem ma być utworzenie znaku "x" a więc takiego jaki musimy postawić na karcie do głosowania. Dodatkowo będzie można rozwiązać test - latarnik wyborczy. Podział pracy nie był sztywno ustalony. Z powodu braku czasu i bardzo różnych miejsc zamieszkania, działaliśmy tak jak pozwalał czas. Zuzia i Patrycja przygotowały duże plansze, Wiktoria i Karolina zaś przygotowały małe, samoprzylepne karteczki z wypisanymi cyframi i liczbami. Zadaniem opiekuna było przygotowanie materiałów. Cały zespół projektowy przygotowywał salę. Ustawiono flagi Polski i Unii Europejskiej, zawieszono plakaty promujące ideę wyborów, oraz rozmieszczono materiały przysłane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Plakaty wykonane zostały wcześniej przez uczniów klas pierwszych. Ustawiono też stanowisko z komputerem, na którym będzie rozwiązywany test - latarnik wyborczy. Zuzia i Karolina przygotowały się do pomocy przy wypełnianiu testu. Pomoc ze strony dyrekcji polegała na tym, że zapewniła finanse na zakup materiałów potrzebnych do przeprowadzenia akcji. Panie z obsługi ustawiły stojak z flagami. Więcej sojuszników nie było nam potrzeba.
Przeprowadzenie kampanii
Kampania profrekwencyjna odbyła się 17 maja 20191 roku. Miejscem przeprowadzenia kampanii była nasza szkoła - Zespół Szkół Inżynierii Środowiska i Usług im. Mikołaja Kopernika w Elblągu. Dzień ten wybraliśmy ponieważ w szkole odbywały się Drzwi Otwarte. Przyszło ok 100 uczniów, byli też ich rodzice i nauczyciele. W szkole tżz byli pracodawcy, którzy organizują naukę praktyczną dla naszych uczniów.Goście, którzy przychodzili do szkoły kierowani byli do sali, w której zawieszone były plansze do gry. Młodzież widząc flagi Polski i Unii Europejskiej oraz plakaty promujące wybory do Parlamentu Europejskiego była nieco zdziwiona bo przecież przyszli obejrzeć szkołę i zapoznać się z jej ofertą. Grupa projektowa rozdawała kolorowe, samoprzylepne karteczki z numerkami i kierowała do odpowiednich plansz. Początkowo młodzież miała opory aby wykonać to o co prosiły uczennice. Nie wiedzieli co to za akcja, co maja robić, co to za karteczki. Ale gdy zaczęli szukać miejsc gdzie należy przykleić karteczkę to wstąpił w nich duch rywalizacji. Każdy chciał jak najszybciej znaleźć miejsce, w którym ma przykleić kartkę. Niektórzy prosili o dodatkowe karteczki. Po wypełnieniu planszy gdy już było wiadomo jaki symbol się ukazał następowało zadowolenie ale jednocześnie pytano co to? po co? Zuzia z Wiktorią tłumaczyły czemu ma służyć ta zabawa i zapraszały do stolika z komputerem, gdzie można było rozwiązać test - latarnik wyborczy. Pomocne w tym były Patrycja i Karolina, które tłumaczyły jak należy rozwiązać test. Kampanie przeprowadziliśmy swoimi siłami tzn. cztery uczennice - Zuzia, Patrycja, Karolina, Wiktoria i opiekun. Nie potrzebowałyśmy szczególnie pomocy ponieważ byłyśmy do tego zadania dobrze przygotowane. Na kursie zorganizowanym w ramach projektu Młodzi Głosuja +, w którym wzięłyśmy udział nauczono nas jak przygotować taką kampanię, jak zorganizować sobie pracę, jak wykorzystać warunki, którymi dysponujemy. Więc ważne też było to jaki wybraliśmy termin. Podczas Drzwi Otwartych w szkole było jeszcze szereg innych atrakcji np. można było skorzystać z zabiegów kosmetycznych czy zjeść kiełbaskę z grilla. Te atrakcje przyciągnęły większą ilość młodych ludzi, którym mogliśmy zaproponować naszą zabawę. Zaskoczyło nas to, że nasze działania zostały zrozumiane, że młodzież ale też ich opiekunowie chętnie z nami współpracowali. Pomimo początkowych oporów okazało się, że musimy zabawę powtarzać gdyż dochodziły następne grupy i wszyscy chcieli spróbować odnaleźć numerki na planszach i sprawiało to im frajdę.Trudności sprawiło nam przygotowania sali i wszystkich potrzebnych rekwizytów. Przyczyna był brak czasu i trudności w spotkaniu się całego zespoły ponieważ trzy z nas to osoby dojeżdżając do szkoły nawet z odległych o 70 km. miejscowości. To było największa trudnością. Chociaż moment kiedy pierwszej grupie rozdaliśmy karteczki i nikt nie chciał podejść do plansz też nas bardzo stremował. Dobrze, że trwało to tylko chwilę. W tym momencie wkroczył opiekun i jakoś dalej poszło. Przy następnych grupach już było łatwiej. Nabrałyśmy odwagi i już radziłyśmy sobie same. Nie łatwo jest rozmawiać z zupełnie obcymi ludźmi. Trudno jest znaleźć argumenty aby nakłonić do wspólnych działań. Szczególnie w tak trudnym temacie ponieważ młodzież nie interesuje się polityką, nie wie co daje nam uczestnictwo w Unii Europejskej. Niestety myślą, że nie maja wpływu na to co dzieje się w Polsce, że nikt ich i tak nie wysłucha
Lekcja o Parlamencie Europejskim
Lekcję przeprowadziłyśmy w dwóch klasach pierwszych technikum. Łącznie 56 osób. Wybrałyśmy temat - Jak obywatele mogą wpływać na decyzje Parlamentu Europejskiego? Ponieważ jesteśmy szkołą zawodową to dysponujemy tylko jedna godzina tygodniowo w cyklu, która jest przeznaczona na lekcję wiedza o społeczeństwie. To zdecydowanie za mało aby w praktyce wykorzystać sposoby zaproponowane w scenariuszu.
Rezultaty
W naszych działaniach wzięło ok. 100 uczniów spoza naszej szkoły, kilku rodziców i dwóch nauczycieli, którzy wraz ze swoimi uczniami naklejali karteczki i rozwiązali test. Dobrze wyszło zorganizowanie miejsca na kampanie oraz samo zadanie przebiegło dobrze. Początek był trudny, ale potem zarówno nasi gości jak i my nabraliśmy odwagi i działanie poszło wyśmienicie. Zabawa była przednia gdy stres minął. Nie łatwo jest rozmawiać z obcymi ludźmi, ale po tych zajęciach nawiązaliśmy kilka nowych znajomości.
Brak dodanych komentarzy.
Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś