Mam tę moc! Twój głos ma moc!

REALIZACJA ZADANIA: "Wybory młodzieżowe"

Dodano: 31.05.2019

PUNKTY: 250

0

0

Przygotowania

Wybory zorganizowaliśmy z uczniami klasy siódmej oraz ósmej szkoły podstawowej. Uczniowie z klasy siódmej mieli za zadanie zorganizować akcję informacyjną przed wyborami w klasach młodszych - poinformować na czym będzie polegało głosowanie oraz na kogo będą mogli oddać swój głos. Uczniowie klasy siódmej mieli również za zadanie przygotować lokal wyborczy, urnę do oddawania głosów oraz zasiadali w komisji wyborczej (trójka uczennic klasy siódmej). Ich zadaniem także było (już po wyborach) liczenie głosów i oddanie raportu z głosowania.

Klasa ósma miała za zadanie natomiast zorganizować akcję powyborczą - tzn. stworzyć kilka plakatów informacyjnych z posłami, którzy dostali się do Parlamentu Europejskiego, aby uczniowie naszej szkoły mogli lepiej zapoznać się z osobami, które będą reprezentować nasz kraj na arenie europejskiej.

W organizacji wyborów wspierała nas pani z plastyki - Aneta Hąc, która była również koordynatorką całego przedsięwzięcia w naszej szkole. Pani Aneta wprowadziła nas w temat i zapoznała z instrukcją do zadania oraz naszą bohaterką - przebojową influencerką o dobrze znanym nam imieniu - "Arkona" :) Jej postać spowodowała, że lepiej mogliśmy się utożsamić z sytuacją i zadaniem jakie przed nami postawiono. Od razu poczuliśmy misję i ochoczo zabraliśmy się za przygotowania do czekającego przed nami święta demokracji!

Datę wyborów wyznaczyliśmy na dzień po powrocie większej części szkoły z wycieczki to znaczy -  na piątek 24 maja, tuż przed prawdziwymi wyborami do Parlamentu Europejskiego.

Miejsce do wyborów wybraliśmy bez problemów. Na terenie naszej szkoły jest oddzielny budynek "Arkonikum" (służący zazwyczaj jako sala do zadań plastycznych i kreatywnych), który doskonale nadawał się na lokal wyborczy. Pomyśleliśmy, że uczniowie, którzy będą szli głosować z budynku szkolnego, będą mogli wczuć się w role obywateli, którzy rzeczywiście muszą przemieścić się i odbyć pewną drogę, aby oddać swój głos. W "Arkonikum" przygotowaliśmy specjalną urnę wyborczą (pudło oklejone białym papierem) oraz wyznaczyliśmy miejsca w ławkach do głosowania w ciszy i odosobnieniu. 

Przeprowadzenie wyborów

Tak jak wcześniej opisaliśmy - uczniowie mogli oddać swój głos, jeżeli opuścili budynek szkoły, przeszli przed podwórze szkolne i udali się do "Arkonikum". Uczniowie mogli oddawać swój głos przez cały dzień trwania zajęć - tzn. od 8:45 rano do 15:25 na każdej przerwie szkolnej.

W "Arkonikum" czekała już specjalnie przygotowana i zaaranżowana sala do głosowania.

Zaraz po wejściu uczniowie mogli pobrać karty do głosowania u Komisji Wyborczej, która składała się z trzech uczennic klasy siódmej. Następnie każdy głosujący mógł zająć miejsce w ławce i w spokoju przemyśleć i jeszcze raz zastanowić się, na jaką partię chce oddać swój głos. Po oddaniu głosu i zaznaczeniu na karcie do głosowania krzyżyka - uczniowie podchodzili do urny wyborczej i wrzucali do niej swoje karty.

Pozytywnie zaskoczyła nas duża frekwencja uczniów, którzy zdecydowali się wziąć udział w głosowaniu. Wyzwaniem dla nas było natomiast nakłonić, jeszcze przed wyborami, młodsze klasy do głosowania, bo jednak nie wiedzieliśmy czy klasy edukacji wczesnoszkolnej w ogóle zdecydują się głosować, ponieważ niektórzy z nich (np. klasa pierwsza jeszcze uczą się czytać). Tak więc klasa pierwsza w ogóle nie głosowała, ale już klasy wyższe chciały udać się na głosowanie. Widzieliśmy na ich twarzach, że czują dumę z potraktowania ich poważnie - jako młodych obywateli.

Uczniów młodszych klas, komisja przed wyborami musiała jeszcze raz poinformować i przypomnieć o zasadach głosowania i możliwościach (tzn. że stawiają krzyżyk przy jednej partii, którą chcą wybrać albo jeżeli nie wiedzą na kogo chcą głosować mogą oddać głos nieważny - bo to też wiele mówi o tym, że społeczeństwo nie znajduje żadnego kandydata pośród widniejących na karcie wyborczej).

Wyniki wyborów

Frekwencja w naszej szkole była naprawdę duża, pomimo tego, że klasa pierwsza w ogóle nie głosowała.Na 115 uczniów, którzy mogli oddać swój głos - wydaliśmy 90 kart do głosowania. Pięć głosów było nieważnych. Wyniki były następujące: Korwin i Narodowcy - 4 głosy, Wiosna - 31 głosów, Koalicja Europejska - 19 głosów, Prawo i Sprawiedliwość 23 głosy, Lewica Razem - 5 głosów, Kukiz - 3 głosy. W naszej szkole wygrał więc Komitet Wyborczy Wiosna Roberta Biedronia. Wynikami głosowania podzieliliśmy się z uczniami naszej szkoły zaraz po podliczeniu głosów przez Komisję Wyborczą i wypisaliśmy wyniki głosowania na plakacie, a następnie wywiesiliśmy afisz na szkolnym korytarzu. Plakat i wyniki głosowania wzbudziło również duże zainteresowanie nie tylko wśród dzieci, ale również dyskusje wśród nauczycieli :)


Galeria zdjęć


Podobało Ci się

Komentarze

Brak dodanych komentarzy.

Jeżeli uważasz, że relacja zawiera nieodpowiednie treści, zgłoś to administratorowi Zgłoś